Podcast maken

Steeds meer Nederlanders ontdekken het plezier van luisteren naar podcasts. Als merk biedt dit een kans om je publiek waardevolle content te bieden.

Een podcast is een intieme luisterervaring. Net of je bij vrienden aan tafel zit. Het medium leent zich goed voor het vertellen van persoonlijke ervaringen of boeiende verhalen. Vooral het ontrafelen van een geheim en talks met bekende personalities doen het goed bij een groot publiek. Originaliteit, goede storytelling en eerlijkheid worden daarin gewaardeerd.

De inzet van podcasts voor merken staat nog in de kinderschoenen. Wij verwachten dat dit de komende jaren flink gaat doorgroeien.

Bij iGlow produceren we verschillende podcasttitels en experimenteren we met de interactie en het bereik rondom een podcast. Daar helpen we graag bij.

Wie laat de hond uit?

Zo produceerden we 57 afleveringen van de podcast 'Wie laat de hond uit?', speciaal voor vrouwen met een hond. Een oergezellige podcast met presentatrice Jet Sol en een aantal tafeldames, een expert en drie honden. Deze podcast is gekoppeld aan diervoedingsmerk Smuldier, maar de inhoud blijft bewust journalistiek onafhankelijk. Het leverde een paar duizend luisteraars per maand op en veel eerlijke aandacht voor het merk.

In 365 Dagen Succesvol Innoveren met Erfgoed

De erfgoedsector weet: om te overleven moeten we innoveren. Maar hoe doe je dat en met wie? In deze podcast krijg je behalve mooie voorbeelden in reportages ook handige tips and tricks van experts en ervaringsdeskundigen. Een initiatief van de samenwerkende WO2-instellingen in Nederland (SMH40-45) en Innovatielabs.


The Raising Water Podcast

Een podcast over watermanagement, naar aanleiding van de 50-jarige vriendschapsrelatie tussen Bangladesh en Nederland. De podcast ‘The Raising Waters’ hebben we gemaakt in opdracht van een consortium van de ambassades van Nederland en Bangladesh, en waterinstituut IHE in Delft.

Overijsselse Aanpakkers

In opdracht van provincie Overijssel produceerden we een serie verhalen van 'Overijsselse Aanpakkers'. In eerste instantie bedoeld voor een festival over noaberschap. Toen het festival uitviel is gekozen om de verhalen als podcast uit te brengen. We hebben gebruik gemaakt van binaurale opnames (ook wel 3D of 8D genoemd).

PLAY van iGlow

Als bureau brengen we ook zelf een podcast uit, voor marketeers en communicatieprofessionals. Een podcast waarin een (bekende gast) zijn of haar vijf favoriete campagnes of andere vormen van mediacontent kiest. Met o.a. gasten als Cor Hospes (storytellingexpert) en Pieter van der Heijden (Mediamuseum Beeld & Geluid).

Klantcontact in de Versnelling

Voor de Klantenservice Federatie maakten we een podcastserie over klantcontact. We bouwden op locatie bij grote merken als VodafoneZiggo en de Nederlandse Spoorwegen een studio op om gesprekken te voeren.

Om als merk op te vallen met je podcast, hieronder een aantal tips.

1. Ontwerp een eigen format

2. De juiste stemmen

3. Goede verhalen

4. Audiovormgeving

5. Distributie

Wil je advies over de inzet van audio in je marketingmix of het produceren van nieuwe content? Neem contact met ons op via 038 454 95 96 of play@iglow.nl.

Misschien ook interessant

De ontwikkeling van (branded) audio om je publiek te bedienen
Niks te zien, van alles te beleven
De heilige graal van museale beleving

Vraag een gratis
adviesgesprek aan

Locatie Zwolle

Tjaskerstraat 27
8043 HJ Zwolle
T 038 454 95 96
play@iglow.nl