Retourtje Volksbuurt

Retourtje Volksbuurt is een initiatief waarin bewoners en creatieve makers samenwerken om hun woonwijk te presenteren. Door middel van belevingsroutes, audioverhalen, fotografie en augmented reality (AR) leggen ze de ziel van de wijk bloot. 

De eerste belevingsroute is in de volkswijk Kamperpoort in Zwolle. De wijk herbergt een rijke geschiedenis van sterke sociale verbindingen, maar ook van uitdagingen en veranderingen door overheidsingrijpen en nieuwkomers. Met het verdwijnen van de Nieuwe Veemarkt en de IJsselhallen gaat ook een stuk cultuur van de wijk verloren. Hoe kunnen we deze eigen cultuur met digitale technieken bewaren en doorontwikkelen?
Dit project is een onderzoek naar de impact van gentrificatie, de waarde van volkscultuur en de uitdagingen waarmee de wijk te maken heeft.

 

WEB KAART

Bij Retourtje Volksbuurt maken we gebruik van de nieuwste mediatechnieken om de verhalen van Kamperpoort op een unieke en meeslepende manier te presenteren. De kern van het project is een mobiele applicatie die bezoekers door de wijk leidt langs interactieve belevingsroutes.

Deze routes zijn verrijkt met audioverhalen, waarin bewoners zelf hun ervaringen delen, fotografie die het verleden en heden van de wijk vastlegt, en augmented reality (AR) waarmee verdwenen gebouwen weer digitaal tot leven komen.


Sjors was 30 jaar veedrijver op de veemarkt. Hij woont nog steeds in Kamperpoort. Podcastmaker Reinout Meijer maakte dit portret van Sjors voor Retourtje Volkswijk. Beluister waarom de koeien op een verhoging gezet werden.

Zwolle kende eeuwenlang een florerende veehandel. In 1930 werd de veemarkt geopend op de plek waar tot voor kort de IJsselhallen stonden. Tot 2001 - in dat jaar viel het doek - kwamen er iedere vrijdag van heinde en verre veel mensen op de populaire markt af. Een belangstelling van jewelste. Het was een spectaculair samenspel tussen boeren, handelaren, veedrijvers en wat nog niet meer. Eigenlijk begon dat al op donderdagmiddag tijdens de opbouw, ook wel de 'voormarkt' genoemd. De wekelijkse veemarkt was een levendig tafereel met een hoop bedrijvigheid en kleurrijke types.

Henk was vijftien jaar lang bedrijfsleider van de veemarkt in Kamperpoort. Beluister hierboven het fragment waarin Henk vertelt hoe de Duitse artiest James Last verbaasd reageerde op de veemarkt.

2. Voorbereidingsfase


Tijdens het Bak 100-festival en een tentoonstelling in Stadsmuseum ANNO lanceren we het project en halen we verhalen op. Bezoekers kunnen met prikkers hun verhalen op de kaart van Kamperpoort prikken. De creatieve makers gaan met deze verhalen aan de slag in de belevingsroute.

In deze fase nodigen we bewoners en lokale makers uit om mee te denken en mee te doen. Door inventarisatiesessies en co-creatiesessies te organiseren, verzamelen we verhalen, rituelen en beelden die de wijk typeren. De input van deze sessies vormt de basis voor de belevingsroutes en andere uitingen in het project.

3. Realisatiefase

Nu gaat het project echt van start. We gaan de wijk in om verhalen op te halen, interviews te houden en opnames te maken. De content die we verzamelen, wordt verwerkt in een mobiele applicatie die bezoekers door de wijk leidt langs verschillende routes. Elke route biedt een diepgaande ervaring door audiofragmenten, fotografie en augmented reality.

Aftrap

Tijdens het Bak 100-festival en een tentoonstelling in Stadsmuseum ANNO lanceren we het project en halen we verhalen op. Bezoekers kunnen met prikkers hun verhalen op de kaart van Kamperpoort prikken. De creatieve makers gaan met deze verhalen aan de slag in de belevingsroute.

4. Distributiefase

We lanceren de belevingsroutes met een (live) event en nodigen de hele stad uit om Kamperpoort op een nieuwe manier te beleven. Dit is ook het moment waarop de media-aandacht op gang komt en we hopen een breder publiek te bereiken, niet alleen in Zwolle, maar door het hele land.

5. Evaluatiefase

Na de lancering kijken we samen met bewoners, bezoekers en partners terug op het project. Wat ging er goed? Wat kunnen we verbeteren? We verzamelen data over het gebruik van de belevingsroutes en maken een plan voor eventuele uitbreiding naar andere wijken in Nederland.

DSC09450

Oproep: Word partner of co-creator!

Wij nodigen alle inwoners van Kamperpoort en andere geïnteresseerden uit om deel te nemen aan dit project. We zijn op zoek naar verhalen, beelden en ideeën die de essentie van de wijk weergeven. Ook bedrijven, organisaties en fondsen kunnen bijdragen aan het succes van Retourtje Volksbuurt.

Wil je meedoen? Neem dan contact met ons op via reinout@meimedia.nl. Samen maken we van Kamperpoort een plek waar het verleden, heden en toekomst samenkomen in een unieke beleving.

DSC09518

Via onze website en sociale mediakanalen houden we iedereen op de hoogte van de voortgang. Blijf ons volgen en doe mee!

Waarom meedoen?

  • Voor bewoners: Dit is jouw kans om het verhaal van jouw wijk te vertellen en bij te dragen aan de toekomst van Kamperpoort.
  • Voor partners: Sluit je aan bij een innovatief en creatief project dat inspeelt op actuele maatschappelijke thema's zoals gentrificatie en sociale cohesie.
  • Voor bezoekers: Ontdek de verborgen parels van Kamperpoort en ervaar de wijk zoals je die nooit eerder hebt gezien.

Samen zorgen we ervoor dat de verhalen van Kamperpoort niet verloren gaan, maar juist een nieuw leven krijgen. Doe mee en wandel met ons door de rijke geschiedenis en dynamische toekomst van deze unieke wijk.

20 veemarkt

Inclusieve gemeenschap

Retourtje Volksbuurt is meer dan een project; het is een beweging die streeft naar verbinding en begrip tussen verschillende bewonersgroepen in Kamperpoort en daarbuiten. Door samen te werken en verhalen te delen, bouwen we aan een sterkere, inclusievere gemeenschap.

Klaar voor een avontuur? Stap in, neem een retourtje volksbuurt en laat je verrassen door Kamperpoort!

Vielleicht auch interessant

Bezoeker is reporter in nieuw oorlogsmuseum
De heilige graal van museale beleving
Merk-waardige verhalen om van te leren

Fordern Sie ein kostenloses
Beratungsgespräch an

Standort Zwolle

Tjaskerstraat 27
8043 HJ Zwolle
Die Niederlande
T 0031 38 454 95 96 
play@iglow.nl